محمود کریمی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. وی آواز را به صورت پراکنده و با استفاده از منابع مختلف آموخت تا اینکه در سال ۱۳۳۰ به کلاس عبدالله دوامی راه یافت. او همچنین ردیف سهتار را به مدت ۲۰ سال نزد محمد ایرانی مجرد فرا گرفت.[۲] محمود کریمی در کلاسهای شبانه موسیقی اداره کل هنرهای زیبای کشور که بعدا به وزارت فرهنگ و هنر تغییر نام داد همکار استادانی چون ابوالحسن صبا، علی اکبر شهنازی و عبدالله دوامی بودند. علاوه بر آن مرکز، او در هنرستان موسیقی ملی، هنرکده موسیقی ملی و سازمان جوانان زرتشتی تدریس میکرد.
محمود کریمی از بدو تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی توسط استاد داریوش صفوت با این مرکز همکاری داشت و در کنار استادان نورعلی برومند، یوسف فروتن و سعید هرمزی نسلی از موسیقیدانان نو را تربیت کرد. وی در سال ۱۳۶۳ درگذشت.
استاد فرامرز پایور سه ویژگی زیر را از خصویات سبک استاد کریمی ذکر میکند: ۱) اشعار به اصطلاح تکهپاره و جداجدا از یکدیگر نباشند. ۲) مفهوم اشعار در بیان کاملا واضح باشد. ۳) بخصوص از کلماتی از قبیل امان، جانم، حبیب که اغلب تحتاللفظ خوانندگان است جدا احتراز شود. استاد علی تجویدی نیز در توصیف کریمی مینویسد: آوای کریمی مملو از مهربانی و بیگناهی بود، هنر کریمی متاثر از افکار و اندیشهها و خلق و خوی باطنیش بود. او هنر را برای هنر طالب بود، آنچه میدانست به شاگردان میآموخت.
ردیف محمود کریمی
از محمود کریمی، ردیف آوازی به جا ماندهاست که آن را در سالهای ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ تهیه و تنظیم کردهاست.[۳] این ردیف، از نمونههای اصیل و بینقص موسیقی ایرانی به شمار میرود و بهترین ردیف برای آموزش آواز و مرجع خوانندگان است. این ردیف با تلاش محمد تقی مسعودیه و با همکاری هوشنگ ظریف و رحمتالله بدیعی نتنویسی شدهاست. همچنین ارفع اطرایی این مجموعه را برای ساز سنتور تنظیم کرده است.